• ČESKÉ VRBNÉ 2403, 37011 České Budějovice

Rázová vlna

Moje zkušenost při ošetření fokusovanou rázovou vlnou

Fokusované rázové vlny v ordinaci používáme hojně. Vzhledem k tomu, že s rázovou vlnou pracujeme už od roku 2009, tak máme již dostatek zkušeností v aplikaci.  V lednu 2018 jsme jako první v Jihočeském kraji nabídli možnost ošetření fokusovanou rázovou vlnu. Znamená to u akutních případů jen jedno nebo dvě ošetření. Je perfektní, když v praxi vidím, že akutní bolest páteře potřebuje jen jedno ošetření a návštěva v ordinaci může problém vyřešit. Vím, že je fokusovaná rázová vlna je sice na ošetření dražší terapie, ale zase je jich velmi málo a ušetří čas pacientovi i terapeutovi.
Výborné bylo přejít na novou fokusovanou technologii po předchozích 10ti letech praxe, protože za tu dobu už jsem věděl, u kterých problémů a bolestí mi chyběla přesná lokalizace ošetření, kterou fokusované ošetření umožňuje. Eliminoval jsem tak i případy, kdy radiální rázová vlna povrchově pohmoždí měkké tkáně a přitíží léčení a znepříjemní pacientovi život. Také je to zbytečně bolestivé, protože radiální terapie trefuje nejcitlivější povrchové receptory bolesti. Modernizací na fokusovanou terapii jsem se tedy záměrně a rád ochudil o možnost radiální(mechanické) rázové vlny a dalšího příslušenství za cenu lepší efektivity v terapii.
Další a další praxe mi ukazuje, že to bylo správné rozhodnutí. Doplňující technologie vysokovýkonného laseru, chladová kryoterapie, DNS cvičení prof. Koláře, tejpování a další rady ze života a rehabilitační praxe přináší hlavně cílenost terapie. Společně s mými získanými zkušenostmi v tomto ošetření lze postupovat a maximální efektivitou. U dlouhodobých problému z dlouhodobé příčiny se ošetřením bolestivých míst, ukážete tělu, že je možné být bez bolesti. Tělu ulevíte a postupně se cvičením pracuje na dlouhodobém odstranění příčiny.

U akutních stavů jsou doporučeny jen 1-2 ošetření a chronické 3. Velký přínos je v tom, že pokud nejste úplně místní, tak nemusíte mít tolik cest do Českých Budějovic. Výsledky terapie jsou takové, že 85% pacientů má po terapii zlepšení. Nelze to ale chápat tak, že se výsledek dostaví hned. U chronických stavů je třeba nejdříve správně 3 krát ošetřit a po 6-ti týdnech hojení by měl efekt nastat.

Mojí největší specializací je problematika chodidla, bolesti achilovky a patní ostruhy. Tuto problematiku popisuji na mém druhém webu PATNÍ OSTRUHY. Překliknout se můžete v hlavním menu.

Moje filozofie ošetření

Protože již mám mnoho praxe, tak fokusované rázové vlny aplikuji většinou dohromady s laserem, tejpem a doplním Vám také instrukce cvičení. Pro menší bolestivost lze i bolestivé body zchladit kryoterapií a potom ošetřit, aby ošetření bylo šetrné a při velké bolestivosti se jinak ani nedocílí potřebné intenzity na ošetření. Jakou kombinaci terapie zvolit je na posouzení každého konkrétního problému. Určitě víte, jak to vše dokáže bolet a sama bolest někdy brání léčbě, kryoterapií se dá dočasně vypnout a to nám to umožní kvalitně ošetřit. Jindy je lepší jít přes bolest a ještě to stimulovat laserem. Na pulzech rázových vln a rozsahu ošetření nikdy nešetřím a radši vše i v ploše ošetřuji fokusem. To proto, abyste netrpěli zvýšenou bolestí při ošetření klasickou mechanickou rázovou vlnou. Fokusované ošetření také vyprodukuje lepší prokrvení a tvorbu růstového faktoru obnovy tkáně. Proto již radiální terapii v ordinaci nemáme a radši ošetření kombinujeme s dalšími technologiemi ( laserem a kryoterapií) a fyzioterapií. Nenabízím tak ošetření od nejlevnější ceny, aby záměrně nedošlo k tomu, že dostanete jen pár ťuknutí fokusem, ale jinak to bude jen natahování času a obyčejné ošetření. Šetřit při terapii pulzy je to nejhorší, co by se Vám mohlo stát při terapii. Pak je terapie neefektivní a když se nedostaví výsledek, tak je také ztracená důvěra v ošetření. Je těžké znovu klientům vše vysvětlit a vše znovu podstoupit a získat důvěru. Pracovišť postupně přibývá, takže je to na Vás, jak se rozhodnete a ke komu se nakonec objednáte. U mě je důležitá kvalita ošetření, která je na prvním místě a navíc k tomu mám i doplňující technologie a roky a roky praxe. Protože zázraky žádná terapie neumí, tak je dobré vše správně naplánovat a zorganizovat, aby nehrozilo, že bude muset terapii opakovat a znovu platit!

Něco o terapii a technologii

Fokusované rázové vlny se používají dlouhá léta v celém světě. Terapie byla vymyšlena rodinou STORZ ve Švýcarsku a jejich patenty doprovázejí všechny výrobce. My v ordinaci používáme přímo originální přístroj STORZ MEDICAL DUOLITHT, který zatím jen nejvyšší řadou terapie rázovou vlnou. Jsou samozřejmě i alternativní přístroje, ale drtivá většina je podobná a není tak propracovaná na terapii a doporučení pro pacienty. Individuální aplikace jsme schopni přímo se zastoupení firmy v ČR konzultovat. Některé problémy jsou zatím ve fázi klinických studií a nejsou ještě ve schválených terapiích. Všechny terapie rázovou vlnou jsou schváleny WHO (světovou zdravotnickou organizací) pro aplikaci v rehabilitaci a ortopedii. Nejedná se tak o žádné placebo, ale klinickými studiemi o ověřený efekt. Celková úspěšnost terapie je nad 80%. Za svojí zkušenost od roku 2009 můžeme potvrdit!

Fokusovaný rázový pulz je v přístroji generován vysokonapěťovou cívkou o určité mohutnosti, která ve vodním okruhu produkuje elektromagnetický pulz. Tento pulz je pouštěn do určitého ohniska, takzvaného elipsoidu, který je 2cm široký a 4cm dlouhý. Lze ho pouštět až 12cm hluboko. Distančními nástavci lze toto ovlivnit. Pro porovnání, klasická radiální terapie má limit 3-4cm.

Fokusované rázové vlny se používaní ve vrcholovém sportu a také v nefrologii na rozbíjení ledvinových kamenů. Naše rehabilitační pracoviště chce nabízet nejlepší služby a proto používáme nejmodernější technologii se kterou už dlouho pracujeme a  máme zkušenosti.

Fokusované rázové vlny se řadí ve fyzioterapii, ortopedii a rehabilitaci k jedné z nejúčinnějších přístrojových terapií bolesti. Ošetřené místo po aplikaci produkuje růstový hormon, výrazně zlepší prokrvení a mikrotraumatizací nastimuluje tkáň k hojení. Efekt je tak podobný jako obstřik, jenže se to obejde bez kortikoidu. Po terapii je tak často relaxační efekt a výraznější analgezie. Protože jinde v Jihočeském  kraji, konkrétně v Českých Budějovicích, se s fokusovanou terapií nesetkáte, nemusíte již za moderním cestovat například do Prahy nebo Brna. Proti ostatním pracovištím, které nabízejí jen mechanické (radiální) rázové vlny budete mít pohodlnější ošetření a v kratším čase. Finančně je terapie v součtu stejná, vlastně levnější, protože nemáte tolik cest na rehabilitaci. Klasické radiální vlny se musí aplikovat 2-krát tak často.

Proti klasické radiální rázové vlně, která je jen mechanické kladívko, je elektromagnetická fokusovaná rázová vlna technologie 21.století. Obrovská výhoda je, že zdravá tkáň na fokusované vlny vůbec nereaguje a bolestivá místa, výrustky, artroza, zánět jsou cítit opravdu dobře. Lze tak krásně lokalizovat bolestivé body a zdrojová místa. U obyčejné radiální vlny to nelze, ta bolí všude a hodně. Ošetření fokusem je tak pohodlnější, efektivnější a méně bolestivé.